Jak se rodinný výlet změnil v tragédii ( aneb koupání v letních horkých dnech, na co si dát pozor!! )

04.08.2012 08:27

Sociální síť na Facebooku nyní obletěla velmi smutná, ale dosti důležitá zpráva, na kterou by si všichni pejskaři měli dát pozor, především vy, kteří máte psí vodní nadšence.. Pozorně si článek přečtěte a dávejte si na to pozor, mnoho lidí o tomto problému nic neví, proto je důležité informovat okolí..

 

Čakal nás ďalší horúci letný deň a my sme sa chystali s deťmi k vode. Aby ani psici nezostali ukrátený o tento pôžitok, rozhodli sme sa isť na jazero do Hornej Stredy, kde je krásne prostredie a čistá voda. Po necelej hodinke jazdy v klimatizovanom aute sme prišli na miesto,  našli si voľné miesto v chládku, zložili sa a kúpanie mohlo začať. Deti sa čvachtali pri brehu vo vode, psici plávali okolo nás, občas sme im hodili loptičku, hotová idylka. Asi po hodine kúpania sme sa šli najesť, Aisha aj Keilly ešte plne energie čakali na brehu, nič nenasvedčovalo blížiacej sa tragédii. Po jedle (psi samozrejme nejedli) som ich vzala vyvenčiť cca 15 metrov od miesta, kde sme boli. Tam sa prvý krát Aisha správala divne - ťažšie chodila na zadné nohy. Vrátili sme sa a znovu ju zamotalo, zavolala som ju k sebe a ona mi klesla do náručia. Položila som ju na zem a snažila sa zistiť, čo sa deje. Zdalo sa mi, že ma naliaty žalúdok, mala zblednuté ďasná, vyzeralo to zle. Zbehli sa tam ďalší ľudia, poradili mi prikladať jej na brucho namočený uterák, medzitým som zháňala kontakt na veterinára v okolí. Aishinke bolo stále horšie, uvedomila som si, ze zomiera a ja nemôžem nič robiť, strašná bezmocnosť... Vedela som, že cesta k veterinárovi v rozpálenom aute, pričom sme nevedeli presne, kde je ambulancia a doktor mal prísť až o 15 minút bude asi poslednou ale nechať ju zomrieť len tak a nepokúsiť sa jej pomôcť bolo tiež hrozné. Medzitým  prešla Aishinka kŕčmi, takmer celkom jej vybledli ďasna, rozšírili sa zreničky, ale ešte dýchala. Odniesli sme ju do auta, dala dom jej posledný božtek a môj manžel sa šiel pokúsiť o nemožné – stihnúť prísť k veterinárovi včas. Asi do minúty prestala dýchať a pri príchode na veterinu veterinár skonštatoval smrť. Celá táto dráma od vyvenčenia po smrť trvala asi 20 minút. Na veterine nám povedali, že aj keby bol veterinár priamo tam na mieste, pravdepodobne by jej už nepomohol. Samozrejme sa mi v hlave vynáralo množstvo otázok: Prečo sa to stalo? Čo to spôsobilo? Ako je možné, že Keilly bola v poriadku a Aisha zomrela, keď robili stále to iste? Dali sme Aishinke spraviť pitvu už tu v Nitre a po dlhom rozhovore s veterinárom sme aj tak nedostali jednoznačnú odpoveď na otázku Prečo? Aishinka zomrela na prehriatie na pľúcny edém, čo mi pri hodinovom pobyte v chladnej vode nedávalo zmysel. Vysvetlenie ma veľmi prekvapilo. Psa pobyt vo vode neschladí tak, ako človeka, aktivita, ktorú vo vode pri plávaní vydáva ho zahreje viac, ako ho dokáže voda schladiť, zvlášť keď je vonku teplo. Túto informáciu som doteraz nikde nenašla a celý tento článok píšem preto, aby sa ju dozvedelo čo najviac ľudí a Aishinkina smrť pomohla zachrániť život aspoň jednému ďalšiemu psíkovi. Teda keď to zhrniem pobyt psa vo vode áno, ale len chvíľu a potom by mal ležať v chládku na brehu, potom môže isť zas do vody. Otázka Prečo práve Aisha zomrela, keď vo vode bolo veľa psíkov, ktorí plávali aj oveľa dlhšie ako ona sa asi nedozviem nikdy. Veterinár povedal, ze úlohu mohlo zohrať veľa rôznych faktorov: farba jej srsti, vek, to, že je borderka (musela cítiť, že s ňou niečo nie je v poriadku, ale nedala to na sebe nijako poznať). A tiež neviem, prečo sa to stalo práve teraz, keď kúpať sa chodíme často na rôzne miesta a nikdy sa nestalo, že by mala nejaký problém.

Článok som sa snažila napísať bez emócii, ktoré mnou stále otriasajú, len opísať sled udalostí a príčiny, dúfam, že to aspoň niekomu pomôže. Toto prežiť naozaj neželám nikomu, svojho psa som milovala, možno až moc, keby sme sa šli len s deťmi na kúpalisko a psov nechali doma, nestalo by sa to. Keby...

Prajem Vám všetkým ešte krásny zvyšok leta, užívajte si a tešte sa so svojich psíkov, zážitky s nimi sú nezabudnuteľné.

 

 Zuzana Vincová Burianová